24.11.2012

Pimiö

231112a2 231112b 231112c
Viimeiset viikot olen viettänyt säikkyen pimeästä vastaan tulevia luokkakavereita pimiöön johtavalla käytävällä. Olen myös siristellyt silmiäni kirkkaassa valossa, oppinut toimimaan punaisten lamppujen alla ja painanut pääni tyynyyn kemiat yhä nenässä tuoksuen. Ihmettelen miten paljon uutta olen ehtinyt harjoitella ja miten nopeasti aika kulkee, kun valot sammutetaan ja jäljelle jää vain suurennuskoneiden rätinä ja pimeydessä liikkuvien kanssakuvaajien ilon tai tuskan kiljaisut kemia-altaan reunalla. 

Olen myös joutunut harjoittelemaan oman mukavuusalueeni ulkopuolella ja kuvaamaan mustavalkofilmiä. Yllä joitakin museossa kuvatun filmin harjoitusvedoksia, joita uskalsin kuljettaa Taideakatemialta kotiin. Kurssin tehtävänantona on "Valo ja ihmetys". 

Tuntuu aivan mahtavalta saada jotain aikaan omin käsin. Välillä huomaan ihan vähän kaipaavani yliopistotasoista lukemista ja kirjoittamista, mutta sitten vaihdan filmiruutua ja sukellan syvälle koevedosten tarjoamien mahdollisuuksien valtavaan mereen.

15 kommenttia:

  1. Nuo tuntemukset kuulostaa niin tutuilta, se ilo ja kemioiden haju nenässä. Oi pimiö!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pimiö on rakkautta! On se jännä miten ensimmäisenä päivänä oli ihan pihalla kaikesta ja nyt jo pystyy kikkailemaan vaikka mitä! :)

      Poista
  2. OOH!!!!!!!!!!! ihan törkeen kauniita!!! mäkin haluun tollasia pelottavia perhosia:D se on tosiaan aika iloista viettää päivän ainut valoisa aika pimiössä... miks pimiökurssit on aina syksyllä??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! Ei kyllä tule kauheaa valoshokkia, kun raahaudut pimiöstä ulos ja kotmatkalle! :) Kiitos taas Mikko. Löydetään taas joku viikko sen verran aikaa ehditään törmätä!

      Poista
  3. Nää on aivan mielettömän kauniita. Katsoin jo bloggerin kautta, että ooh nyt nyt nyt on jotain upeaa, ja nyt vielä enemmän että oooohh ja kumartuminen lähemmäs näyttöä, että näkisin kaikki mahdolliset yksityiskohdat. Niin tasapainoisia, kauniita, herkkiä ja voimakkaita kuvia. Hiljaisen sävähdyttäviä. Kylmät väreet menee selässä näitä katsellessa. Näissä on jotain pysähdyttävän arvokasta ja riipivää, jota on vaikea selittää, mutta sitä näissä vain on. (Nyt meni jälleen uudet kylmät väreet). Nämä sun kuvat saa mut uskomaan jälleen valokuvan voimaan ja ennen kaikkea yksinkertaisuuden voimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No wow, olipa aika kommentti kiitos aivan kauheesti! En edes löydä sanoja, että miten tähän vastaisin osoittaakseni sen kuinka iloinen olen. Tämä viimeinen viikko pimiössä oli aika mieletön sen takia, että olin tyytyväinen filmiin jonka kuvia työstin. Kiitos siis siitä, että toit mulle tunteen, että oma tyytyväisyyteni ei ollut turhaa :)

      Poista
  4. Anni tykkää! En ala lässyttää sen enempää.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mortti, nyt jäi kyllä vähän vaivaamaan...

      Poista
  6. hei! ei mitenkään tähän postaukseen liittyen, mutta kysyisin vain semmoista, kun muistan että sulla oli aiemmin niitä valokuvia kukan seinillä, että millä materiaalia sä olet niitä tilannut ja mitä hintaluokkaa ne on ollut? mulle suositeltiin dipondia, mutta ne voi olla liian hintavia, kun tota käyttörahaa ei juuri ole. olen aiemmin tilannut sieltä vain kapatauluja, ne on ihan hyviä ollut mielestäni sekä edullisia, mulla siis on myöskin nyt tammikuussa sielä valokuvia esillä ja mietin tässä vaihtoehtoja. canvas taulut on myös yksi mahdollisuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, hei siistiä, että sulla on näyttely. Mäkin jouduin sillon aikanani vähän kyselemään sieltä sun täältä, että missä kannais teetättää taulut. Tein ite alumiinille Lightpressissä Kaarinassa. Hinta oli kai aika halpa ja laatu mun silmiin (ainakin tuolloin) oikein kiva. En tiedä noiden kapataulujen tai canvastaulujen hinnoista yleisesti ottaen mitään, mutta mulle ainakin selvis paljon kun menin tuonne Lightpressiin paikan päälle käymään. Toivottavasti saat mieleisesi taulut, tule varmaan itsekin käytyä ne tsekkaamassa, kun Kukassa niin hyvin viihdyn!

      Poista
  7. oho, mulla jäi näemmä tossa mainitsematta että olen aiemmin tilannut kapatauluja juuri lightpressistä ja ne ollut mun mielestä hyviä ja edullisia, mutta just mietin tota että missähän muodossa niitä kannattas teetättää että näyttäis hyvältä mutta ei ois järin hintava :) ajattelin tänään kans ottaa niihin lightpressin miehiin yhteyttä ja kysellä asiasta! ootko sä muuten kaupannut niitä tauluja mitä sulla on ollut esillä? muistaisin että sulla oli ainakin viimeksi niitä myynnissä.

    VastaaPoista
  8. ja jee, kivaa että tuut katsomaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla oli tosiaan kaikki neljä taulua myynnissä. Yhden lahjoitin vanhemmille kiitokseksi näyttelyn rahallisesta tukemisesta ja kaksi myin tutuille. Kolmas pölyttyy vielä hetken asunnon nurkissa ja muuttaa sitten siskoni seinälle. Olin hinnotellut taulut sen mukaan, että kun Kuka ottaa omansa välistä, mulle jää rahaa 2x taulun kuluihin mennyt hinta. Onnea ja menestystä näyttelyllesi!

      Poista