6.10.2012

Katkenneita ajatuksia feminiinisestä estetiikasta

061012a 061012d 061012c Olin suunnitellut tähän pitkästä aikaa jotain järkevää ja vähän analyyttisempää tekstiä. Sen piti käsitellä "feminiinistä estetiikkaa" tms., mutta aiheesta kirjoittaminen lyhyesti tuntuu täysin mahdottomalta. 

Yritän nyt kuitenkin tehdä sen vähemmän analyyttisesti. Olen suurimman osan elämääni elänyt poikatyttönä. Olen vihannut kaikkia kulttuurin naisellisiksi miellettyjä puolia ja "feminiinistä" estetiikkaa. Nuorena rakastin kylmiä ja miehisiä elokuvia, joissa naisellisuus (ja siinä samalla myös naiset) tallattiin lattianrakoon. Tuo viehtymys juontaa juurensa inhoon sitä naisten kulttuuria kohtaan, johon yhteiskunta meidät pienistä tytöistä asti kasvattaa. Yllättäen jossain vaiheessa aikuisena juuri tuo kulttuuri alkoi kiinnostamaan. Sukupuoli ei ole koskaan loppuun kaluttu aihe ja jos tulevaisuudessa pystyisin saamaan kuviin tuohon aiheeseen liittyvää tutkimuksellista näkökulmaa, olisin itseeni aika tyytyväinen.   

Tulevaisuutta odotellessa joitakin kuvia Kaisusta elokuun lopulta.

6 kommenttia:

  1. Kiintoisa aihe, kuulisin mielelläni lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaisin mielelläni lisää :) Tuntuu vain että on niin paljon hajanaisia ajatuksia, mutta niin vähän tietoa mistään, että ei tiedä miten kirjoittaa.

      Jos kiinnostaa, niin kannattaa lukea feminististä kuvatutkimusta. Se on aika kiinnostava tapa saada pää sekaisin ja siinä sivussa vähän inspiraatiotakin :)

      Poista
  2. Ihana kuvasarja! Voi, kuulostaapa tutulta. Olin pitkään poikatyttö ja olisin niin paljon mieluummin ollut poika, nyt viimeisen parin vuoden aikana olen vasta päässyt suunnilleen sinuiksi naiseuden ja naisellisuuden kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi toi on kyllä niin tuttua! Ja eihän kenenkään edes tarvitse tulla sinuiksi naiseutensa kanssa! Mutta kai se on läpi elämän jatkuvaa kokeilua :) Mä saan välillä aina shokkireaktioita, kun tajuan miten tyttömäisiä kuvia otan, koska en olisi vuosia sitten tunnistanut niitä omikseni! :D

      Poista
    2. Ei kai tarvitsekaan, mutta helpottaa elämää kummasti. :D Mua taas järkyttää omalla kohdalla vaatekaapin nykyinen sisältö, meikkipussukan olemassaolo ja uudenlaiset naiselliset ajatukset. Tiedän kyllä että oon vieläkin se pieni poikatyttö kuin joskus vuosia sitten, ei se minnekään häviä!

      Poista
    3. Mä muistan, kun joskus alkoi kiinnostumaan naisellisista asioista, se tuntui jotenkin pahalta, ihan kuin pettäisi poikamaisen itsensä! :) Mutta kuten sanoit, niin ei kukaan koskaan ole vain yhtä tai toista, vaan montaa asiaa eikä niiden tarvitse sulkea toisiaan pois. Esim. teininä mun suosikkileffa oli Reservoir Dogs, ja niin on edelleen vaikka nykyään rinnalle on tullut myös Greasea ja vaikka mitä muuta! :)

      Poista