15.2.2011

Lastenkutsut suljetulla osastolla. Tekijyydestä ja tutkijuudesta.


Olin viikonloppuna kuvaamassa Kaisun luona ja olen nyt yhtä kuvaa lähempänä valmiita ennakkotehtäviä. Siitä kuvasta asiaa sitten joskus lähempänä kesää. Nämä kuvat edustavat muuta sälää, mitä tuli musiikin kuuntelun, huonekalujen siirtämisen ja nauramisen lomassa kuvattua.

Tällä hetkellä olen sukelluksissa (vai sanoisinko hukkumaisillani) naisrepresentaatioon keskittyvän kuvatutkimuksen maailmassa. Aihe on niin kiinnostava, että mieleeni muistui jälleen miksi alun perin hain yliopistoon opiskelemaan mediatutkimusta. Olen kokoajan katsellut omia ottamiani kuvia naisista pohtien missä määrin ne tuottavat tai purkavat konventioita. Olenkin huomannut kuinka vaikeaa on olla sekä tekijä, että tutkija, koska pää on niin täynnä koko elämän varrelta kertyneitä oletuksia miltä naisesta otetun kuvan tulee näyttää. Silmä tavoittelee kokoajan estetiikkaa, joka sekin on tavalla tai toisella negatiivisista mediakonventioista opittua. Sitten joskus kun olen vanha ja fiksu, niin tekijyys ja tutkijuus toivottavasti kohtaavat.

2 kommenttia: