19.1.2011

Kultakalaeepokseni

Eilisestä Wäinö Aaltosen Museossa kuvatusta kultakalakuvasta jäi sen verran hyvät fiilikset, että päätin tänään kandiseminaarin jälkeen lähteiden etsimisen sijaan harjoittaa photoshoptaitojani. En ole mikään photoshopmestari, joten sain yllä olevaan kuvaan kulumaan tunteja. Jouduin lunttaamaan kirjasta pystylinjojen suoristamisen, mutta eniten päänvaivaa aiheuttivat pikkutarkat kultakalat.

En oikein tiedä kuinka valokuvamanipulaatioihin pitäisi suhtautua. Pidän kuvassa tärkeänä sitä, että kameraan tallentunut tapahtuma on aito ja kuvassa olevat asiat löydetty, havaittu tai aseteltu. Toisaalta en voi vastustaa manipulaation tarjoamia luovia mahdollisuuksia. On aikoja jolloin en keksi mitään rentouttavampaa kuin sen, että näen miten kuva muuttaa muotoaan hiirtä klikkaamalla.

8 kommenttia:

  1. Uuh, mä oon niin käsi hifimmässä kuvankäsittelyssä, pitänee joskus ottaa sulta oppitunteja. :)

    VastaaPoista
  2. Ja minähän autan aina parhaani mukaan, jos vaan osaan!:D Mä oon alkanu vasta pikkuhiljaa tajuamaan näitä juttuja monien epätoivoisten kiroilujen ja kokeilujen kautta. Mietin vaan aina, että mitä kaikkea jollakin kuvankäsittelykurssilla vois oppia hetkessä... Toisaalta mieluummin käyttää aikaa kuvaamiseen itseensä kun photoshoppiin! ;)

    VastaaPoista
  3. Mä olen ollut useammallakin koulun kuvaus/kuvankäsittelykurssilla, enkä kyllä ole kokenut, että niistä olisi ollut niin paljon hyötyä. Tuntuu, että eniten on oppinut kantapään kautta. :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos! :) Tuo helpottaa kateutta siitä, että itse olen käynyt vain Leppävirran lukion "näin säädät kuvaan kontrastia" -kuvankäsittelykurssin! :) Ehkä me tästä opimme, että se on se oma kärsivällisyys ja halu oppia, mikä opettaa!

    Ajattelin ilmoittautua työväenopiston pimiökurssille, ehkä siitä on enemmän hyötyä, kun ei ole lukioajoilta enää mitään muistikuvaa, kuinka filmikuvia kehitetään.

    VastaaPoista
  5. Ihan kiva manipulaatio.

    Kun kuvassa on paljon geometrisia viivoja, suosittelisin, että korjaisit perspektiiviä / oikaisisit kuvaa, jotta ikkunoiden reunat olisivat täysin suorassa linjassa.

    Toisena kehitysehdotuksena synkentäisin tuota kuvaa akvaarioiden ulkopuolelta kunnolla, jolloin niistä tuleva valo olisi dramaattisempaa.

    VastaaPoista
  6. Totta, unohdin korjata perspektiivin, kun keskityin oppimaan pystylinjojen suoristamista!:D

    Nyt oon pistäny lisää valoisuutta etualalle, mutta pitänee toisaan kokeilla tuota etualan tummentamista. Tulee enemmän akvaariomainen tunnelma.

    Vielä uutta versiota taitaa tämä huutaa! Sit kun vielä jaksaisi tehdä :) Kiitos palautteesta!

    VastaaPoista
  7. Ihana :) Tykkään tuosta kyseisestä akvaariosta, meinasin ottaa siitä jonkin kivan kuvan mutta ei taidot sitten riittäneet. Tykkäsin todella kovasti kaikista siun kuvista, ne on ihanan herkkiä. Blogi seurantaan!

    VastaaPoista
  8. Mä oon kanssa vuosien saatossa yrittänyt kuvata tuota kyseistä akvaariota useampaankin otteeseen!:) Valokuvatessa jotenkin aina löydän tyttömäisen puoleni. Vois tietty yrittää oppia ilmentämään muitakin tunnetiloja... Ehkä sitten joskus! :D

    VastaaPoista