27.12.2009

Porukat

Vietin Leppävirralla reilun viikon. Se on pisin aika, mitä olen entisellä kotipaikkakunnallani viettänyt puoleentoista vuoteen. Nukkumisen ja äidin ruokien syömisen ohella halusin myös valokuvata vanhoilla kotikulmilla. Ensi syksynä minulla ei ole enää Leppävirralla paikkaa minne mennä. Ei kotitaloa jossa olen kasvanut, ei juuri paikkakunnalla asuvia kavereitakaan. Siksi halu tallentaa muistoja on suuri. Siirsin vanhan huoneeni vähät huonekalut kummalliseen järjestykseen. Halusin käyttää valokuvissa makuuhuoneeni punaista seinää, jonka olen joitakin vuosia sitten omin käsin maalannut. Huomasin, että Saaran saa helposti valokuviin kunhan hänelle lupaa, etteivät hänen kasvonsa näy. Saara on tunnettu suorasanaisista ja epäsovinnaisista mielipiteistään. Saaran kaverit olivat tehneet hänelle syntymäpäivälahjaksi valkoisia T-paitoja, joita koristavat Saaran lentävät lauseet. Oma suosikkini oli "I hate old & bold people". Muita olivat: "Fuck the global warming", "Don't make me wear ecological clothes" ja "I don't need a man, I have my TV".

Sain joululahjaksi kolmijalan, jota olin jo jonkin aikaa kaivannut kameralleni. Kannoin kaikki talon pöytälamput huoneeseeni, asensin kolmijalan ja valot suuntaamaan punaista seinää kohti. Äiti päivitteli useaan otteeseen sitä, että huoneeni näytti studiolta. Sain mummolta lainaan laatikollisen vanhoja 30-60 -luvuilta peräisin olevia mustavalkovalokuvia sukulaisistani (niistä lisää kuvia myöhemmin). Kiinnitin kuvat seinään tarkkaan harkittuun järjestykseen ja käskin Saaran asettua heilumaan kuvien eteen. Läpinäkyvien "haamukuvien" ottaminen on toistaiseksi hauskin juttu, mitä kolmijalalla olen keksinyt tehdä.

Viimeisenä iltana isä toivoi, että ottaisin valokuvia hänestä. Isä unelmoi tulla kuvatuksi musiikkia kuunnellen ja hyvää viskiä juoden. Raahasin kaikki talon pöytälamput takkahuoneeseen ja isä laittoi Neil Yongin pyörimään levysoittimeen ja kuulokkeet korvilleen. Hän unohti lähes kokonaan, että tilanne oli luotu vaan kuvaa varten. Kun ehotin toisenlaisiin kuviin siirtymistä sain vastaukseksi: "Odota, mun pitää ensin laittaa soimaan yks levy, joka mulla on mielessä!" Alimmassa kuvassa isä laulaa Neil Youngin tahtiin. Kuvien ottamisen jälkeen myös näytin isälle mitä kuville tehdään photoshopilla ja säädimme kuvien lopulliseen ilmeen yhdessä. Nyt olen matkalla takaisin kotiin Turkuun ja vanhan kotitalon pöytälamput saavat olla paikoillaan ainakin kevääseen saakka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti