7.5.2009

Kotona

Keskiyöllä saan inspiraation: haluan valokuvata. Ulkona on pilkkopimeää ja sisälläkin valoista huolimatta hämärää. Kaivan kuitenkin kameran esiin ja alan räpsimään kuvia kotini yksityiskohdista. Vaikka se ehkä typerältä kuulostaakin, koti merkitsee minulle paljon onnen kannalta. Rakastan harmoniaa, joten paikka josta olen tehnyt aivan oman näköiseni, rauhoittaa ja toimii turvapaikkana kaaoksen keskellä.

Alunperin aloin sisustamaan huonettani seitsemännellä luokalla, jolloin olin hyvin onneton ja yksinäinen. Huone, joka oli vuorattu minunlaisilla tavaroillani toimi yläasteen ajan piilopaikkana, jonne saatoin lukkiutua piiloon maailmalta. Omaan huoneesani sain olla outo ja eriliainen. Omassa huoneessani sain kuunnella David Bowieta, vaikka muiden mielestä minun olisi pitänyt pitää Antti Tuiskusta. Omaan huoneeseeni kukaan ei päässyt pilkkaamaan ja siellä koin olevani tärkeä.

Vaikka vuosiin en ole enää kokenut maailmaa uhkaavana paikkana, silti tarvitsen paikan, jonka seinille voin heijastaa sieluni. Nyt ajattelen kotia kuin minun omana palanani maailmaa. Minulla on siis velvollisuus tehdä siitä minun näköiseni. Monet julisteet kuten Andy Warholin Marilyn ja Parfyymi -elokuvaliste, ovat kulkeneet mukani vuosia. Warholin ovat vanhempani ostaneet yli vuosikymmen sitten taiteilijalle omistetusta näyttelystä ja antaneet makuuhuoneen seinältään sen minulle työtettyäni 19 vuotta. Parfyymin olen ostanut abivuonnani Varkauden elokuvateatterista.


Toisaalta kehyksissä on myös uusia löytöjä, kuten briteistä tilattu The Kills -juliste. Myös Prahan matkan tärkeimpiin löytöihin kuuluva valokuvaaja Jan Saudekin Love Story -valokuvateoksen julisteversio, joka on löytänyt paikkansa lattialta peilin alta. Jan Saudekin teoksessa on jotain ihanaa valokuvaajan alkuteosten viattomuutta. Kuvaidea ruususta, joka kuihtuu kuva kuvalta ja pudottaa lehtensä naisen valokuvan päälle on ihanan simppeli ja toteutuksessakin on jotain amatöörimäisen suloista.

Kuvassa esiintyvät korkokengät ovat ihanat, mutta koen silti viihtyväni paremmin hiekkaisissa tennareissa, jotka viruvat erillään eteisen kenkäkasasta.

3 kommenttia:

  1. Ihan kuin joku näkymätön hahmo seisoisi noissa tennareissa ujosti.
    Selaan aika monenmoista taide- ja "taide"valokuvaa päivässä, nämä sun kotikuvat oli harvinaisen tunnelmallisia ja nätisti editoituja. Tennareissa on ehkä täydellisin rajaus ja asettelu, on varmaankin mun suosikki ja kultakala tulee hyvin perässä.

    T. Jenny

    VastaaPoista
  2. Hei kiitti paljon!:D Olin ihan yllättyny, että joku kommentoi tänne ja positiivisesti yllättynyt myös henkilöstä.

    Tykkään itekin kovasti just tuosta tennarikuvasta! Tosin musta sen rinnalla muut on jotenkin vähän tasottomampia ja huonompia, mutta en hirveesti nirsoile tänne laitettavien kuvien kanssa. Ihana saada kommenttia! Ja erityisesti tuollaista kannustavaa ja positiivista kommenttia ;)

    T: Jossu

    VastaaPoista
  3. Nyt ku kävin sun tykönä ja katoin uusiks noita kuvia niin tajusin että toi eka kuvahan on suihkuverho eikä suinkaan oikeita kultakaloja :D mitähän mä oon taas toheltanu menemää

    VastaaPoista